Är du trött på dieter, jojo-bantning och att noja kring mat, vikt och din kropp? Plågas du av känsloätande eller har svårt att stå emot sug? Vill du må bättre, äta bättre och återupptäcka glädjen med mat och ätande?                                                                                   Och vara snällare mot dig själv, på riktigt.

Då är den här 8-veckors kursen i mindful eating & självmedkänsla något för dig! Du får lära dig och träna på viktiga nycklar för att få ett friare förhållningssätt till mat, ätande och din kropp.

Mindful eating handlar om att medvetandegöra inre och yttre faktorer som påverkar våra val, vanor, tankar och känslor runt mat och kropp. Att lära sig skilja på fysisk hunger, sug och mättnadskänslor. Att kunna göra mer medvetna och klokare matval. Mindfulness och självmedkänsla utgör plattformen vilket innebär att ha kontakt med ögonblicket, oavsett om det är behagligt eller obehagligt och bemöta dig själv med värme, omtanke och medkänsla.

Fakta om kursen
Vi utgår från kursboken Att Äta – Steg för steg i 8 veckor med mindful eating och självmedkänsla. Det är 8 veckovisa gruppträffar á 2,5 h + 1 heldagsretreat, delvis i tystnad.

Kortare teoripass blandas med olika medvetenhetsövningar kring mat och kropp samt reflektion. Utöver närvaron på gruppträffarna förväntas du som deltagare göra hemövningar på ca 10–20 min per dag, bland annat med hjälp av inspelade ljudfiler som finns att ladda ner från www.bodycompassion.se.

Mindful eating kursen bygger på evidensbaserad forskning och skapar möjligheter för varaktiga och hållbara förändringar.

Antal: max 9 deltagare
Var: Långholmsgatan 20 1 tr, i Hornstull
Anmälan till: veronika@bodycompassion.se
Kostnad: 5600 kr, inklusive kursbok

Kursdatum och tider
Start igen våren 2020 á 8 kurstillfällen plus en heldag.
Datum för alla gruppträffar visas inom kort på hemsidan.

 

Kursledare: Veronika Ryd

 

Anmälan: veronika@bodycompassion.se

Mer info: www.bodycompassion.se