Vill du må bättre, äta bättre och återupptäcka njutning och glädje med mat och ätande?

   Gratis inspirationsföreläsning 18 januari kl 18-19.30. Se mer information och anmälan här.

8-veckorskurs i mindful eating & självmedkänsla

Syfte med kursen

Att du får möjligheten att:

  • Upptäcka hur du kan äta utan att äta för mycket/lite eller få skuldkänslor.
  • Återupptäcka njutning och glädje med mat och kropp.
  • Utveckla förmågan att känna självmedkänsla.

Är det här en kurs för dig?

Denna 8-veckors kurs vänder sig till dig som längtar efter en mer avslappnad, tryggare och hälsosammare relation till mat, ätande och din kropp. Det innebär konkret att bättre kunna uppskatta sin kropp, äta bättre, och ev gå ner i vikt, om du behöver.

Kursen vänder sig till både till dig som tidigare utövat mindfulness-meditation och till dig som inte gjort det. För dig som genomgått ett 8-veckors mindfulnessbaserat program kan detta vara ett sätt att fördjupa ditt utövande.

Innehåll

Vi utgår från kursboken Att Äta – Steg för steg i 8 veckor med mindful eating och självmedkänsla vilken ges ut vid första gruppträffen och som innehåller 8 teman:

  1. Vad är mindfulness, mindful eating och självmedkänsla?
  2. Autopiloten och hunger
  3. Beteendemönster och självmedkänsla
  4. Hunger och acceptans
  5. Mättnad och tankar
  6. Utmanande matsituationer
  7. Självbild och känslomässiga behov
  8. Livsriktningar och balans

De veckovisa gruppträffarna är 2,5 timmar långa. Programmet är upplevelsebaserat och innehåller olika mindfulness-, självmedkänsla- och mindful eating-övningar samt reflektioner parvis och i grupp. Lördagen efter sjätte gruppträffen ges en heldagsretreat, delvis i tystad.

Lärandet sker genom upplevelsebaserade övningar och reflektioner vilka man sedan får öva på och utforska i sin vardag. Utöver närvaron på gruppträffarna förväntas deltagare att göra dagliga hemövningar på 15-20 min med hjälp av bl a inspelade mindful eating-, mindfulness och självmedkännande övningar. Kombinationen av gruppträffar och hemövningar skapar möjligheter för varaktiga och hållbara förändringar.

Kursen inkluderar:

  • Övningar i mindful eating
  • Övningar i mindfulness
  • Övningar i självmedkänsla
  • Övningar i body compassion
  • Teoretiska genomgångar

Fakta om kursen

Omfattning: 8 gruppträffar á 2 h och 30 min + 1 heldagsretreat.

Antal: 8-10 deltagare

Var: Långholmsgatan 20 1 tr, i Hornstull.

Kostnad: 4.450 kr inkl kursbok.

Kursdatum och tider

Två kursstarter:

Måndag 29 januari kl 18.00-20.30 med Anette Eriksson som kursledare.

Torsdag 1 februari kl 18.00-20.30 med Veronika Ryd som kursledare.

Datum för alla gruppträffar

Kurs: Måndagar: 29 januari, 5, 12 och 19 februari, 5 , 12, 19 och 26 mars + heldagsretreat, söndag 18 mars kl. 09.30-16.00. (Uppehåll för sportlov.)

Kurs: Torsdagar: 1, 8, 15 och 22 februari, 8, 15 och 22 mars och 5 april + heldagsretreat, lördag 17 mars kl. 09.30-16.00. (Uppehåll på sport- och påsklovet.)

Kursmaterial som ingår:  Vi utgår från kursboken Att Äta – Steg för steg i 8 veckor med mindful eating och självmedkänsla vilken ges ut vid första gruppträffen. Guidade övningar till varje veckas hemövningar går att ladda ner här.

Anmälan: info@bodycompassion.se

För information eller frågor maila eller ring oss gärna. Veronika 0702-060447 och Anette, 070-4015111

Kursen ger dig behörighet att deltaga i någon av BodyCompassion Centers  professionella utbildningar för att bli mindful eating-instruktör.

VAD DELTAGARE HAR SAGT EFTER AVSLUTAD KURS

  • Jag kan för första gången välja, det är obeskrivligt befriande.
  • Jag vågar för första gången äta mig mätt, utan att ångesten tar över.
  • Kursen har förändrat mig, jag kan välja, tankarna styr inte mitt liv på samma sätt.
  • Jag litar till mig själv, att jag kan, det är en ny upplevelse.
  • Jag vågar nu släppa kontrollen.
  • Jag kunde känna in min mage, det finns någonting där, kanske en hungerkänsla.
  • Förut överåt jag varenda kväll, nu har jag helt slutat med det.
  • Jag har börjat göra mindfulnessövningar varje dag och ser att det är jobbet som mitt dåliga mående beror på. Fyller nu på med annat i mitt liv än mat.
  • Jag slängde förut alltid i mig maten och tänkte inte på att måltiderna var paus och återhämtning. Nu njuter jag av måltiderna, äter långsamt och är oftast klar bland de sista.
  • Jag har börjat hitta balans mellan fysisk träning och vila, lyssnar mer på min kropp och tycker om den.
  • Jag har blivit mycket snällare och mer tillåtande mot mig själv, och ser inte varje litet snedsteg som ett misstag. Allt är inte kört!
  • Alla förbud har mer eller mindre försvunnit. Jag njuter av det jag äter och tillåter mig själv att äta allt med gott samvete. Tanken fastnar inte i att jag inte borde när jag t ex ätit godis utan det får mer en naturlig plats.
  • Jag tyckte förut att mat bara var jobbigt och slängde i mig det fort. Nu har jag en hittat en tydlig medveten närvaro och äter lugnt och medvetet.
  • Viktigt att framför allt att sluta fokusera på vikt, den kommer nu att försvinna naturligt med tiden, om det behövs.
  • Jag behöver inte gå ner i vikt! Jag är härlig och fin precis som jag är.
  • Jag har blivit vän med ätande, det är en jättegrej och stor förändring. Allt, både mat och fikandet. Stannar upp och känner efter vad jag behöver.
  • Jag lyssnar bättre på mig själv och känner efter vad jag behöver. Det jag tagit till mig under kursen spiller över på andra delar i mitt liv än bara relationen till mat och ätande.
  • Jag har blivit uppmärksam på vad som triggar mig till att äta och vad som fört mig dit i livet. Inte bara med maten. Använder andningsövningar, innan jag sover, eller blir förbannad på jobbet.